Våre åpningstider i julen er:
23.12 Kl 08-12
24.12 Stengt
25.12 Stengt
26.12 Stengt
27.12 - 29.12 Kl 09-15
30.12 Kl 10-14
31.12 Stengt
Hold deg oppdatert på dine plikter og rettigheter, og lær mer om lover og regler innen inkassobransjen.
Våre åpningstider i julen er:
23.12 Kl 08-12
24.12 Stengt
25.12 Stengt
26.12 Stengt
27.12 - 29.12 Kl 09-15
30.12 Kl 10-14
31.12 Stengt
Fra 1. januar 2023 øker forsinkelsesrenten fra 9,25% til 10,75%.
Samtidig økes maksimalsatsen på EU-gebyret fra kr. 400,- til kr. 410,- og det er en rettsgebyrøkning fra kr. 1.223,- til kr. 1.243,-.
Inkassoselskapet Collectia ønsker å utfordre bransjen – på en positiv måte. Respekt, glød, åpenhet og innovasjon er selskapets fundament og det som preger hele driften.
Mandag 26. september vil våre kunder få gleden av et nytt og fresht nettkontor!
Vårt kundesenter vil være bemannet med våre hyggelige ansatte også i hele sommer!
Normal åpningstid fra kl 08 kl 16, med unntak av ukene 28-31 fra kl 09 til kl 15.
Finansdepartementet har i forskrift 24. juni endret forsinkelsesrente og maksimalsats på kompensasjonsgebyr.
Forsinkelsesrenten øker til 9,25% (fra 8,5%)
Maksimalsatsen på EU-gebyret øker til kr. 400,- (fra 390,-)
Endringen gjelder fra 01.07.22
Sammen med Xplora og United Cities konverterer vi dine daglige skritt til midler som skal bygge solcelleanlegg i kriserammede Libanon.
Som en naturlig forlengelse av Collectia Norge AS sitt kjøp av Crone AS i november 2019, samt Equity Finans AS og Equity Gruppen AS den 30.10.2021, vil selskapene fra medio april fusjoneres og endre navn til Collectia AS.
Collectia Group har gått inn som hovedsponsor til Xplora sitt «Net Zero» bærekraftprosjekt i Libanon med United Cities.
Fra 30.12.2021 har vi endret navn til Collectia AS.
Lille julaften har vi åpent frem til kl 16, julaften holder vi stengt.
I romjulen mandag 27.12 til torsdag 30.12 holder vi åpent fra kl 9 til kl 15.
Selve nyttårsaften holder vi stengt.
Ved kontoret i Kristiansund har vi nå ansatt 2 nye saksbehandlere.
01.11.2021: Collectia Group, som Crone AS er en del av, har kjøpt det norske inkassoselskapet Equity Gruppen AS. Sammen blir de en betydelig aktør i det norske markedet.
Crone øker nå bemanningen ved vårt kontor i Kristiansund.
Torsdag 2. september ble Nordmørskonferansen 2021 avholdt i Kristiansund. Store deler av næringslivet deltok, hvor kunnskapsdeling, inspirasjon og nettverksbygging som alltid stod sentralt.
Crone sitt kundesenter vil være bemannet med våre hyggelige ansatte også i hele sommer!
NRK har Lars Monsen. Crone har Martin Bøhlerengen!
Crone AS, som den norske delen av Collectia Group, er glade for å dele nyheten om at gruppen har kjøpt Kredinor sin virksomhet i Danmark.
Vår inkassosjef Cecilie startet arbeidskarrieren som 16-åring på McDonald`s. Hun er i sitt 20. år i inkassobransjen og på fritiden treffes hun lettest under en basketballkurv eller ved en konsertscene hvor det spilles hard rock. Veldig hard.
Crone AS har lenge kjempet for at inkassobransjen skal utvikle seg i en mer etisk og forbrukervennlig retning. De har gått foran som et godt eksempel for å bedre omdømmet – og nå ser det ut til at deler av bransjen følger etter.
27 år gamle Mathias Havneraas er en av våre ungdomsalibier. Han hadde ingen intensjoner om å følge i sin far, Otto, sine fotspor i inkassobransjen, men har allerede rukket å sette sine avtrykk hos oss i Crone.
I Kristiansund har nå Eliteserieklubben Kristiansund Ballklubb (KBK) et samarbeidsprosjekt mellom Fotballstiftelsen og Kristiansund kommune: GATELAGET.
Vi i Crone går nå inn som sponsor til dette fantastiske laget!
Høyt kompetansenivå er viktig for oss i Crone. Fra 28. desember 2020 innehar også avdelingsleder og saksbehandler Kjersti Eresvik personlig inkassobevilling.
Lille julaften har vi åpent frem til kl 16, julaften holder vi stengt.
I romjulen mandag 28.12 til onsdag 30.12 holder vi åpent fra kl 9 til kl 15.
Selve nyttårsaften holder vi stengt.
Da salærene for inkassokrav ble halvert fra 1. oktober, førte det til oppsigelser og dermed en stor reduksjon i kundeservicen hos inkassoselskapene i Norge. Crone AS har funnet andre løsninger, som lar dem fortsette med den samme høye servicegraden og de samme kjerneverdiene som før.
Barndomsidolet hans var Diego Armando Maradona. Utallige timer ble brukt på gressbanene i Ålesund for å bli like god.
I Crone AS har vi fantastiske medarbeidere! I tiden fremover vil Crone presentere de ansatte slik at alle kan bli enda bedre kjent med oss som hver dag jobber for å hjelpe kunder med å få betalt.
Myndighetenes reduksjon av inkassoselskapenes salærer gjør det vanskeligere å hjelpe forbrukere med å få betalt gjelden sin tidlig i innfordringsprosessen, mener Otto Havneraas, administrerende direktør i Crone AS.
Vi i Crone, som en del av Collectia Group, har 6 verdier som gjennomsyrer den måten vi tenker og jobber etter hver dag.
Vår første verdi er: RESPEKT
Crone sitt kundesenter vil være bemannet med våre hyggelige ansatte også i hele sommer!
De utenrettslige inndrivingsomkostningene halveres overfor skyldner, for de minste kravene. Det blir også store reduksjoner i kostnader for de øvrige krav.
Med så store inntektsreduksjoner i inkassobransjen, må det forventes andre betingelser og ytterligere automatisering enn hva det har vært frem til nå.
Mer enn halvparten av den norske voksne befolkningen ønsker å motta brev i sin elektroniske postkasse. Fra nå av vil Crone sende brev digitalt til de som ber om det.
Korona-krisen fører til at bransjer må tilpasse seg samfunnet og kundene på nytt, og være mer løsningsorientert.
Crone har hatt en profil og måte å jobbe på som har vært tilpasset korona-krisen fra før av.
Med bakgrunn i denne spesielle tiden og hendelsene vi i Norge er kommet i, er det naturlig at vi i Crone også bidrar til å redusere kostnader for de som kommer i en vanskelig økonomisk situasjon.
For mange virker møtet med et inkassobyrå skremmende, og en glemmer kanskje at det faktisk sitter mennesker bak brevet som dumper ned i postkassen. For Crone er det viktig å vise tilgjengelighet og yte service for kundene.
Vår sterke kundetilgang skaper flere arbeidsplasser. Crone starter 2020 med å ønske våre 2 nye medarbeidere, Marthe Kjøl Boksasp og
Martin Hoem, velkommen som medarbeidere ved vårt kontor i Kristiansund.
Fra 01.01.2020 har Staten justert opp rettsgebyret til kr 1.172,- og forsinkelsesrenten er justert opp til 9,50% det første halvåret.
Inkassosalærene økes ikke.
Da Crone ble kontaktet av Danmarks nest største inkassoselskap, var eierne av Crone ikke i modus for å selge. Veksten var god og de var fremdeles i gründerfasen. De valgte allikevel å ta et uforpliktende møte med «frierne». Da oppdaget de hvor like verdier de hadde, og lot seg sakte, men sikkert overbevise.
Vi holder stengt julaften og nyttårsaften.
Lille julaften er vi tilgjengelig fra kl 08-16
Fredag 27.12 og mandag 30.12 er vi tilgjengelig fra kl 09 - 15.
Fra 1. januar 2020 er ringen sluttet. Vi har i tidligere selskap vært partner både med Norges Treningssenter Forbund, Treningsforbundet og Virke Trening. Nå var timingen igjen riktig for oss i Crone.
Danmarks nest største inkassoselskap, Collectia A/S, har kjøpt seg inn som hovedaksjonær i Crone AS.
Crone AS vil sammen med Collectia A/S sine selskaper i Danmark, Sverige og Tyskland være en betydelig seriøs utfordrer til de øvrige inkassoselskapene i Norden.
Norges nest største treningssenterkjede, Family Sports Club, med mer enn 60 sentre og 70.000 medlemmer starter samarbeid med Crone 1. januar 2020.
Amanda fra Kristiansund er ny deltidsansatt ved vårt kontor i Oslo.
Crone har vært pilot i Axeptia sin løsning, og nå inngår Danske Bank samarbeid med vår partner.
Fra 1. mai er Cecilie Paulsen ansatt som saksbehandler ved Crone sitt kontor i Oslo.
Xplora Mobile har nylig inngått samarbeid med Crone, hvor Crone nå følger opp de kundene som ikke har fått betalt til forfall.
Crone fortsetter å vokse! Fra 1. februar er vi representert med avdelingskontor også i Trondheim.
I 2019 endres ikke inkassosalærene. Justis- og beredskapsdepartementet fastsetter hvert år inkassosatsen, og Finansdepartementet fastsetter nivået på renter og gebyrer som kan legges til opprinnelig fakturabeløp ved forsinket betaling.
Selskapet Crone Regnskap AS ledes av vår økonomisjef og autorisert regnskapsfører, Kristian Romundstad.
KRONIKK: De siste ukene har man i media fått et inntrykk av at regelverket er tilrettelagt slik at inkassobransjen kan begå økonomiske overgrep mot den alminnelige samfunnsborger. Men henger dette egentlig på greip, og hva med statens egen rolle?
Fjorårets sensasjonelle Europamester i bryting, kristiansunderen Felix Baldauf, vil ha Crone i ryggen og på brystet de neste årene. Crone AS har inngått avtale om å sponse et av Norges store medaljehåp for å bidra til at han skal nå sitt store mål om å bli olympisk mester i Tokyo i 2020.
Kristian Romundstad ansettes som Økonomisjef i Crone AS fra 01.01.2019. Kristian er autorisert regnskapsfører, og har de siste årene vært deleier og ansatt i Kristiansund Regnskap AS, avdeling Oslo.
«Det er en uting å ta uforholdsmessige høye tilbakebetalingsgebyrer når skyldnere i god tro har betalt inn for mye på en sak. Flere inkassobyråer tar opptil kr 100,- for å returnere skyldners overbetaling, mens selve transaksjonskostnaden kun er noen få kroner» sier administrerende direktør Otto Havneraas i inkassoselskapet Crone AS.
«Det er utrolig viktig at de som først kommer i kontakt med vår bransje får en opplevelse av service – og at vi er der for å hjelpe dem – ikke gjøre det ubehagelig, vanskelig og uforholdsmessig dyrt», sier administrerende direktør Otto Havneraas i inkassoselskapet Crone AS.
Denne uken ble Crone kunde nummer 500 signert, til jubel på Oslokontoret! Norsk kommunikasjonsforening fikk tildelt det, for oss, ærefulle kundenummeret.
Advokat Pål S. Espås tiltrådte offisielt som styremedlem i Crone AS den 17. august. Pål er også ansvarlig for Legal & Compliance i selskapet.
Vår partner, Axeptia Credit Intelligence AS, er en del av DnB sitt satsningsområde av fremtidens verktøy innen kreditt- og porteføljestyring.