Purregebyrer: Dette må du vite
Hver eneste dag opplever bedrifter, store som små, at en eller flere fakturaer ikke blir betalt. Årsakene til manglende betaling kan være mange – og da er utsendelse av en påminnelse, med eller uten purregebyr, en god idé for å gjøre skyldner oppmerksom på deres utestående.
Hvorfor sende purringer?
Når en betaling uteblir fra en debitor, bør vedkommende raskt etter forfallsdatoen gjøres oppmerksom på manglende betaling. Årsakene til uteblitt betaling kan ofte være mange – og ofte skyldes det en enkel forglemmelse hos debitor. Derfor bør du alltid purre for betalingen, enten per telefon eller som et brev, et såkalt purrebrev.
All erfaring viser at jo raskere du purrer for den manglende betalingen, jo raskere får du ditt utestående hjem.
Regler for purregebyr
I Norge er purregebyr regulert av forsinkelsesrenteloven og inkassoloven. Per. 2023 er det maksimale purregebyret i Norge på kr. 35 per purring.
Etter forfall på faktura er det opp til deg som kreditor hvor lenge du ønsker å vente med å purre på innbetalingen og hvor mange ganger du vil purre før det eventuelt sendes inkassovarsel. Før det kan kreves et purregebyr må det ha gått minst 14 dager siden betalingsfristen på fakturaen. Du kan likevel sende purring før disse 14 dagene er gått, men da uten purregebyr. Ifølge inkassoloven må du ikke sende ut purring i det hele tatt – det er mulig å gå rett på inkassovarsel når det er 14 dager siden forfallsdatoen på fakturaen.
Overholder ikke bedriften din loven om purregebyrer – tidsfrister og størrelsen på gebyrene – er ikke kunden forpliktet til å betale de pålagte purregebyrene.
Eksempel på et purringsforløp
Selv om purreforeløpet kan variere betydelig, ser vi ofte at mange bedrifter følger en klassisk modell. En typisk purreprosess kan for eksempel se slik ut:
- Dag 0: Fakturaen forfaller uten mottatt betaling
- Dag 17: Purring
Betalingspåminnelse med purregebyr i en vennlig tone – den manglende betalingen kan være en forglemmelse. - Dag 34: Inkassovarsel
Send inkassovarsel med riktig tekst og purregebyr - Dag 50: Inkasso
Oversend saken til inkasso
Last ned gratis mal for purring her
Husk kompensasjonsgebyret ved B2B
Mange bedrifter glemmer kompensasjonsgebyret – og det er synd.
Som kreditor kan du pålegge alle dine bedriftskunder et såkalt kompensasjonsgebyr ved manglende betaling. Du bestemmer selv hvor stort gebyret skal være innenfor maksimalsatsen på kr. 470 (2024). Gebyret kan pålegges når som helst i purrings- eller inkassoprosessen – og kan i prinsippet pålegges umiddelbart etter fakturaens forfallsdato er overskredet.
Kompensasjonsgebyret skal ses som en kompensasjon for de ekstra utgiftene som er forbundet med å purre kundene for manglende betaling.
Unngå bryet med å purre dine kunder – og la et profesjonelt inkassoselskap gjøre det for deg
Hos Collectia har vi hjulpet tusenvis av små og store norske bedrifter med deres inkasso og purringer. Ønsker du ikke å bruke tid og krefter på å purre dine kunder for manglende betaling? Så la oss hjelpe deg med det.
Gjennom vår online portal kan du enkelt og raskt opprette dine ubetalte fakturaer – og vi tar oss av resten. Vi har gjort inkasso enkelt og rimelig for deg som næringsdrivende.