Sjekk gjeldsregisteret – 4 fordeler for din bedrift
Flere og flere bedrifter innser viktigheten av å undersøke både eksisterende og potensielle kunder i et gjeldsregister, og det med god grunn.
Et gjeldsregister kan ofte avdekke om dine kunder har utestående gjeld hos andre selskaper, noe som legger grunnlaget for en grundig vurdering av kundeforholdene.
I denne artikkelen har vi samlet 4 fordeler ved å benytte seg av et gjeldsregister for din bedrift.
1. En grundigere forståelse av dine kunder
Forretningsdrivende ønsker å kunne ta velinformerte beslutninger om kredittvilkår basert på solid og pålitelig grunnlag.
I Norge finnes det heldigvis mange gode muligheter for å undersøke sine næringslivskunder, som innsyn i årsregnskap, observasjoner av negative hendelser, konkursforbindelser og muligheten for å se hvem som eier en virksomhet. Når det gjelder handel med privatpersoner, har det imidlertid vært mer utfordrende å utføre en kredittvurdering.
Ved å benytte et gjeldsregister får du imidlertid en mer detaljert og omfattende oversikt; om dine kunder skylder penger andre steder. Dette betyr ikke nødvendigvis at kunden vil skylde deg penger, men risikoen er ofte til stede – og du kan dermed treffe forholdsregler som kontantbetaling, kortere betalingsfrist eller kanskje til og med forhåndsbetaling.
2. Et kraftfullt verktøy
I Norge har vi nesten ubegrensede muligheter for å utforske våre kunder; offentlige regnskaper, organisasjonsnummer og personopplysninger, kundens adresse og telefonnummer. Disse er alle nyttige verktøy for å vurdere en kunde. Men ved å slå opp i et gjeldsregister, får du en ekstra parameter å måle med; et svært effektivt ett.
3. Spesifikk og mer presis betalingspolicy
Hvis en kunde er registrert i et gjeldsregister, er det betydelig høyere risiko for at kunden også vil misligholde et økonomisk krav fra deg – som for eksempel betaling av en faktura, et abonnement eller andre løpende betalinger.
Det trenger imidlertid ikke å være slik.
Med informasjon fra et gjeldsregister, kan du tilpasse din betalingspolicy i langt større grad enn uten. Du trenger ikke nødvendigvis å ekskludere en kunde, men kan justere betalingsbetingelsene spesifikt for hver enkelt kunde.
4. Kostnaden er mindre enn gevinsten
Du kan selvfølgelig velge fritt hvor mange oppslag i gjeldsregisteret du ønsker å gjøre – noen bedrifter velger å sjekke alle kunder, mens andre kun sjekker nye kunder. Det er helt opp til deg, din betalingspolicy og risikovurdering.
Uavhengig av antall oppslag, vil et oppslag i et gjeldsregister medføre en kostnad.
Vår erfaring viser imidlertid at denne kostnaden mange ganger blir oppveid av de økonomiske fordelene som følger med et oppslag.