Vi er et moderne inkassofirma – med mer enn 150 års erfaring – som bruker ledende teknologi og gjeldsrådgivere for å hjelpe norske bedrifter med å få betalt for sine ubetalte fakturaer.
Collectia har noen av Norges mest kompetente gjeldsrådgivere som daglig hjelper norske privatpersoner og bedrifter ut av økonomiske utfordringer.
Som inkassofirma har vi et stort samfunnsansvar for å tilby vår kunnskap og teknologi som kan hjelpe så mange mennesker som mulig med sine økonomiske utfordringer. Hvis du søker kunnskap og inspirasjon for å få orden på økonomien din, er du velkommen til å lese vår blogg med tips og råd.
Hos Collectia behandler vi alle med respekt. Vår filosofi er at ubetalte regninger i bunn og grunn skyldes glemsomhet, og derfor fortjener alle en rettferdig og anstendig behandling.
Vi ønsker å hjelpe alle med å komme seg ut av gjeldsfella gjennom kompetent og profesjonell rådgivning på samme nivå. Derfor setter vi gjerne opp en nedbetalingsplan dersom det kan hjelpe deg.
Alle som har mottatt en påminnelse fra Collectia har tilgang til MittCollectia via BankID. Her gir vi full åpenhet om saken din og hjelp til å bli kvitt gjelden din.
Detaljert oversikt over saken
Betal din gjeld
Be om en nedbetalingsplan
Få rådgivning
Send og les meldinger om saken din
Vi er tilgjengelige for å hjelpe deg hvis du ikke finner svaret her på siden eller på MittCollectia.
Ring oss på 2407 6300 / 921 48 000.
Mandag - fredag 08:00-16:00.
Vi har gjort det utrolig enkelt å betale utestående krav
via MittCollectia. Her trenger du bare å logge inn med BankID-en din.
På Collectia mener vi at det er opp til deg hvordan regningen din skal betales. Vi tilbyr følgende betalingsløsninger
Les mer om betalingsløsningene her.
Hvis du allerede har betalt regningen din, men likevel har mottatt et brev fra oss, ber vi deg logge inn på MittCollectia med BankID-en din eller ringe oss på 2407 6300 / 921 48 000.
Du må sende oss kopi av betalingskvitteringen fra banken via e-post: post@collectiagroup.no. Deretter kan vi undersøke hvor og når betalingen ble gjort, samt om det fortsatt gjenstår å betale noe.
Vi beklager hvis du har mottatt et brev som du ikke skulle ha fått. Generelt gjør vi alt vi kan for å sikre at kun påminnelser og krav om reelle, uomtvistede og forfalte fakturaer sendes ut.
Hvis du har mottatt en påminnelse om betaling, men ikke kjenner igjen kravet, vennligst kontakt oss. Deretter vil vi umiddelbart undersøke saken nærmere.
Hvis du ikke kan betale hele kravet på en gang, har du mulighet til å søke om en nedbetalingsplan. På denne måten kan du betale ned kravet i mindre deler over en periode til utestående er oppgjort
er helt betalt.
I søknaden din må du komme med et forslag til hvordan du vil betale ned kravet. Når vi har mottatt søknaden din, vil vi sørge for å svare deg så snart som mulig. Hvis du vil søke om en nedbetalingsplan, kan du gjøre det på MittCollectia eller ringe oss på 2407 6300 / 921 48 000.
Har du fått purringer på fakturaer du ikke har betalt eller svart på? Da kan det hende at du har en betalingsanmerkning, som betyr at du er registrert som en dårlig betaler. En betalingsanmerkning registreres hos Bisnode, Experian og Creditsafe eller andre lignende gjeldsbaserte registre, som for eksempel Collectias egne debitorliste. Personer under 18 år kan ikke være registrert med betalingsanmerkninger.
Hva er konsekvensene av å være registrert som en dårlig betaler?
Å være registrert som en dårlig betaler kan være en hindring for deg som søker jobb i selskaper som sjekker om du er registrert som en dårlig betaler.
Dessuten kan det også ha konsekvenser for deg hvis du vil låne penger eller lage nedbetalingsplaner, for eksempel hvis du skal:
Hvordan kan man bli kvitt en betalingsanmerkning?
Som utgangspunkt skal en betalingsanmerkning fjernes så snart du har betalt din gjeld.
Hvis du ikke betaler gjelden din, kan du være registrert i maksimalt 4 år. Når din betalingsanmerkning går ut, må du være klar over at gjelden din fortsatt eksisterer hvis den ikke er betalt.