Mange unge har vanskeligheter med å holde oversikt over sin private økonomi. Derfor har vi utformet 3 gode råd for å beholde kontrollen, slik at det ikke løper løpsk.
Med et realistisk budsjett får du enkelt en god oversikt over din økonomi. Du kan enkelt se hvor mye du har i inntekt og hvordan utgiftene dine fordeles – og dermed også hvor det kan spares. Når budsjettet ditt er laget, sørg for å få relevante kontoer i banken som kan hjelpe deg med å holde deg til budsjettet. Opprett for eksempel en matkonto med et debetkort slik at du enkelt kan følge med på utgiftene dine på matkontoen. På denne måten unngår du overforbruk et og dermed et budsjett som feiler. Når budsjettet er laget, kan du også se på hvor du kan redusere utgiftene. Kan du få en billigere telefonabonnement eller forsikringer? Husk å ha i tankene om tilbudet er billigere totalt sett enn det du har nå.
Mange unge kan få ekstra inntekter ved å selge brukte ting. Hvis du har gamle studiebøker, kan de enkelt selges på nettet og gi litt ekstra til budsjettet ditt. På samme måte kan brukte klær, elektronikk, møbler med mer selges på nettet (for eksempel Tise eller finn.no) for ekstra inntekter. Du kan kanskje også få en deltidsjobb for å få mer rom i økonomien din.
Når budsjettet ditt er laget, bør du først gå gjennom dine faste utgifter for å se hvor du kan spare penger. Det er deretter viktig at du jevnlig går gjennom dem. Se på forsikringene dine, abonnementer med mer for å se om det har kommet nye og bedre tilbud på markedet som er billigere. Ofte er det mye penger å spare, og det er penger du sparer hver måned i fremtiden!
Vi er tilgjengelige for å hjelpe deg hvis du ikke finner svaret her på siden eller på MittCollectia.
Ring oss på 2407 6300 / 921 48 000.
Mandag - fredag 08:00-16:00.
Vi har gjort det utrolig enkelt å betale utestående krav
via MittCollectia. Her trenger du bare å logge inn med BankID-en din.
På Collectia mener vi at det er opp til deg hvordan regningen din skal betales. Vi tilbyr følgende betalingsløsninger
Les mer om betalingsløsningene her.
Hvis du allerede har betalt regningen din, men likevel har mottatt et brev fra oss, ber vi deg logge inn på MittCollectia med BankID-en din eller ringe oss på 2407 6300 / 921 48 000.
Du må sende oss kopi av betalingskvitteringen fra banken via e-post: post@collectiagroup.no. Deretter kan vi undersøke hvor og når betalingen ble gjort, samt om det fortsatt gjenstår å betale noe.
Vi beklager hvis du har mottatt et brev som du ikke skulle ha fått. Generelt gjør vi alt vi kan for å sikre at kun påminnelser og krav om reelle, uomtvistede og forfalte fakturaer sendes ut.
Hvis du har mottatt en påminnelse om betaling, men ikke kjenner igjen kravet, vennligst kontakt oss. Deretter vil vi umiddelbart undersøke saken nærmere.
Hvis du ikke kan betale hele kravet på en gang, har du mulighet til å søke om en nedbetalingsplan. På denne måten kan du betale ned kravet i mindre deler over en periode til utestående er oppgjort
er helt betalt.
I søknaden din må du komme med et forslag til hvordan du vil betale ned kravet. Når vi har mottatt søknaden din, vil vi sørge for å svare deg så snart som mulig. Hvis du vil søke om en nedbetalingsplan, kan du gjøre det på MittCollectia eller ringe oss på 2407 6300 / 921 48 000.
Har du fått purringer på fakturaer du ikke har betalt eller svart på? Da kan det hende at du har en betalingsanmerkning, som betyr at du er registrert som en dårlig betaler. En betalingsanmerkning registreres hos Bisnode, Experian og Creditsafe eller andre lignende gjeldsbaserte registre, som for eksempel Collectias egne debitorliste. Personer under 18 år kan ikke være registrert med betalingsanmerkninger.
Hva er konsekvensene av å være registrert som en dårlig betaler?
Å være registrert som en dårlig betaler kan være en hindring for deg som søker jobb i selskaper som sjekker om du er registrert som en dårlig betaler.
Dessuten kan det også ha konsekvenser for deg hvis du vil låne penger eller lage nedbetalingsplaner, for eksempel hvis du skal:
Hvordan kan man bli kvitt en betalingsanmerkning?
Som utgangspunkt skal en betalingsanmerkning fjernes så snart du har betalt din gjeld.
Hvis du ikke betaler gjelden din, kan du være registrert i maksimalt 4 år. Når din betalingsanmerkning går ut, må du være klar over at gjelden din fortsatt eksisterer hvis den ikke er betalt.