Skip to main content
Purreprosess - Inkasso Ordbok

Purreprosess

Diskusjonen om den mest effektive purreprosessen er omfattende og vil sannsynligvis fortsette i overskuelig framtid. I vår tilnærming anser vi en kort og presis purreprosess som den mest effektive. Dersom purringene ikke resulterer i betaling, bør prosessen forkortes.

En metode kan være å sende vennlige påminnelser, som fungerer som en nyttig heads-up for debitor om den utestående betalingen. Alternativt kan inkassovarsel med purregebyr benyttes for å understreke alvoret i situasjonen.

Mange bedrifter kan ha fordel av å implementere differensierte purreprosesser, hvor ulike kunder håndteres forskjellig basert på betalingshistorikk og forhold til bedriften. Vi anbefaler at kreditor har en fastsatt purreprosess, slik at regnskapsavdelingen alltid vet hva som er neste steg, uansett om man velger en lang, kort eller differensiert purreprosess.

En typisk purreprosess

Selv om purreprosesser kan variere betydelig, ser vi ofte at mange bedrifter følger en klassisk modell. En typisk purreprosess kan for eksempel se slik ut:

  • Dag 0: Fakturaen forfaller uten mottatt betaling 
  • Dag 17: Purring
    Betalingspåminnelse med purregebyr i en vennlig tone – den manglende betalingen kan være en forglemmelse. 
  • Dag 34: Inkassovarsel
    Send inkassovarsel med riktig tekst og purregebyr 
  • Dag 50: Inkasso
    Oversend saken til inkasso 

Ved å ha kontroll på deres interne purrerutiner, kan du forhåpentligvis unngå å bruke tid og energi på ubetalte krav, inkludert inkasso, i fremtiden. Ressurser som selvfølgelig vil være bedre å benytte på utvikling og drift av din virksomhet.

Regler og krav for purreprosessen

Generelt sett er det få formelle krav til purreprosessen i Norge, og du har stor frihet til å utforme den som du ønsker. Det viktigste er at betalingsfristen på fakturaen har utløpt før du sender en purring. Når betalingsfristen er overskredet, kan bedriften sette opp sin purreprosess etter behov.

Loven gir deg rett til å kreve inntil to purregebyr, se inkassoforskriften § 1-3. Du kan da enten sende to purringer med purregebyr eller en purring og et inkassovarsel hvor begge har purregebyr. For å kunne pålegge purregebyr må det ha gått minst 14 dager etter forfall på faktura. 

Det er også viktig å merke seg at det ikke er et krav å sende purringer før en inkassoprosess starter. Men det er nødvendig å sende et inkassovarsel før saken kan gå videre til inkasso. 

Effekten av en purring – avhenger av purreprosessen

Effekten av en purring varierer avhengig av bransje, beløp, og debitor. En purring fungerer ofte best som en påminnelse for kunder som bare har glemt fakturaen. I slike tilfeller betales beløpet gjerne raskt etter at purringen er mottatt.

Hvis debitor imidlertid ikke har til hensikt å betale eller mangler midler, vil purringen ofte ha liten effekt. I slike situasjoner bør du vurdere inkasso som neste steg.

Purreservice

Ønsker ikke bedriften din å håndtere utsendelse av purringer og oppfølging av purreprosessen selv, kan det være en god idé å benytte en purreservice.

Purreservice er en løsning der et eksternt selskap, som vanligvis er et inkassoselskap, håndterer hele purreprosessen. Dette inkluderer utsendelse av purringer, oppfølging, og eventuell overføring til inkasso – både rettslig og utenrettslig.

En purreservice gir deg frihet og avlaster regnskapsavdelingen, samtidig som du får en partner som kan håndtere hele prosessen.

Hos Collectia tilbyr vi purrerservice – les mer om våre tjenester her.


Gratis materiale


Påmeld deg nyhetsbrevet


Seneste indlæg