Foreldelsesloven
Mange bedrifter er ikke klar over at deres krav, inkludert fakturakrav, kan foreldes. Foreldelse av fakturaer er regulert i foreldelsesloven, som setter rammene for når ulike typer fordringer, som gjeld og fakturaer, foreldes – inkludert bedriftens fakturakrav.
I denne artikkelen fokuserer vi på det vi oftest får spørsmål om fra foreldelsesloven: foreldelse av fakturaer.
Vi vil ikke dekke hele foreldelsesloven, og vil derfor heller ikke gå inn på foreldelse av krav som oppstår på grunnlag av erstatning, kompensasjon for skade og lignende, som også reguleres av foreldelsesloven.
Er du en bedrift som ønsker kunnskap om de emnene som oftest er relevante for bedrifter i foreldelsesloven, bør du lese videre her.
Hva sier foreldelsesloven om foreldelse?
Foreldelse er regulert i foreldelsesloven, som definerer hva foreldelse er, når foreldelse oppstår, hvordan foreldelse kan avbrytes, og ikke minst, hvordan ulike typer gjeldskrav kan ha forskjellige foreldelsesfrister.
Vi anbefaler alltid at du sjekker om det har blitt vedtatt nye lover på området, og sikrer at du forholder deg til den nyeste lovteksten.
Når foreldes gjeld?
Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år. I praksis betyr dette at kreditor må få betalt innen 3 år eller få fristavbrudd innen samme periode. Vi skiller grunnleggende mellom to typer av foreldelsesfristens lengde: 3 år og 10 år. Vi nevnte at den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år, men det finnes også viktige frister i foreldelsesloven, nemlig foreldelsesfristen på 10 år. Denne fristen gjelder for gjeldsbrev og krav som stammer fra pengelån. Har du en dom fra for eksempel tingretten, der en debitor er blitt pålagt å betale en faktura til deg, er foreldelsesfristen også 10 år. Det må derfor vurderes i hvert enkelt tilfelle hva slags fordring det er snakk om.
De fleste krav en bedrift har mot en kunde, er såkalte enkle fordringer, og foreldes etter 3 år. Dette inkluderer fakturakrav. Når en bedrift utsteder en faktura til en kunde, foreldes dette normalt sett etter 3 år. Det vil si at en bedrift ikke kan kreve betaling for en faktura som er eldre enn 3 år. Fakturaen kan heller ikke sendes til en advokat eller et inkassoselskap etter at de tre årene har gått. De vil da avvise saken.
Når foreldes en faktura i henhold til foreldelsesloven?
I foreldelsesloven § 3 fremkommer det at “foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse”. Det betyr at hvis det er gått mer enn tre år siden betalingsfristen på en faktura uten at det har vært aktivitet som har avbrutt foreldelsen, vil kravet være foreldet og kreditor kan ikke lenger kreve betaling.
Hvis saken håndteres av et inkassoselskap, vil du bli forespurt om du som kreditor ønsker å avbryte foreldelsen, eller la saken foreldes. Dette vil alltid kreve en individuell vurdering.
Kan foreldelsen forlenges?
Hva som er å regne som fristavbrytende tiltak følger av foreldelsesloven §§ 14-19. Foreldelseslovens regler om fristavbrudd er uttømmende, som betyr at kreditor ikke kan avbryte foreldelsen på annet vis enn det loven foreskriver. Uansett om ditt krav foreldes etter 3 eller 10 år kan foreldelsesfristen avbrytes. Det er viktig å passe på å gjøre dette i tide, ellers er det ingen vei tilbake.
Avbrytelse av foreldelse reguleres av foreldelsesloven og kan avbrytes på flere måter, noe som forhindrer at kravet faller bort på grunn av utløpt foreldelsesfrist. Eksempler på hva som avbryter foreldelse kan være:
- Erkjennelse av gjelden
Hvis debitor erkjenner gjelden, for eksempel ved å betale deler av kravet, inngå en avdragsordning eller på en annen måte bekrefter at kravet er gyldig vil foreldelsesfristen forlenges med 3 år. - Rettslig skritt
Kreditor kan avbryte foreldelsen ved å ta rettslig skritt som inngivelse av forliksrådet, krav om tvangsfullbyrdelse eller inngivelse av søksmål. - Innsigelse mot kravet
Dersom debitor i skriftlig eller muntlig gjør innsigelser mot kravet, kan dette også avbryte foreldelsen. Innsigelsen må være konkret og rettes direkte mot kravet. - Erkjennelse i rettsforhandlinger
Dersom debitor erkjenner kravet under rettsforhandlinger, vil foreldelsen bli avbrutt og ny frist vil begynne å løpe.
Med andre ord kan du avbryte foreldelsen og den nye fristen vil vanligvis være 3 år, men kan også variere avhengig av omstendighetene rundt avbrytelsen og type krav.
Du kan også få hjelp av oss i Collectia til å avbryte foreldelsen. Vi anbefaler at du er ute i god tid (minst 6 måneder før foreldelse).
Når begynner foreldelsen å løpe?
Din gjeld foreldes etter 3 eller 10 år, men tidspunktet for når foreldelsen starter kan ofte være litt forvirrende. Foreldelsesfristen løper når kreditor tidligst har rett til å kreve oppfyllelse av kravet, altså når kravet forfaller til betaling. For eksempel hvis en bedrift krever betaling innen 01.08.24, vil kravet foreldes 01.08.27.
Men hvis en bedrift for eksempel leverte en vare 1. august, men først sendte en faktura 1. desember, kan det oppstå diskusjon om når foreldelsesfristen begynner å løpe. Tidligere saker har vist at foreldelsesfristen kan anses å ha startet 1. august, og ikke ved fakturadatoen. Vi anbefaler derfor alltid at bedrifter sender fakturaer i umiddelbar nærhet til levering.
Hvis du vurderer å avbryte en foreldelse, anbefaler vi at du tar kontakt med ditt inkassoselskap minst 6 måneder før foreldelsen inntreffer – på den måten er det god tid til å starte nødvendige prosesser, og eventuelle misforståelser om starttidspunktet for foreldelsen kan unngås.
Er det en god idé å avbryte foreldelsen?
Hvorvidt det er en god idé å avbryte foreldelsen avhenger av flere faktorer, inkludert forholdet mellom debitor og kreditor, sannsynligheten for å inndrive kravet og de praktiske konsekvensene av å forlenge foreldelsesfristen. Det er både fordeler og ulemper ved å avbryte en foreldelse.
En av fordelene er forhindring av økonomisk tap. Hvis kravet representerer en betydelig økonomisk verdi for deg og din bedrift, kan avbrytelse av foreldelsen være avgjørende for å unngå tap av denne verdien. En ulempe kan imidlertid være usikkerhet rundt betalingsevne. Dersom debitor ikke har midler til å betale, kan det være lite hensiktsmessig å avbryte foreldelsen, da det kan være vanskelig å få inn pengene selv etter at foreldelsen er avbrutt.
Det vil derfor være situasjonsbestemt om det er en god idé å avbryte foreldelsen eller ikke. Er kravet viktig og kreditor har tro på at det kan inndrives, kan avbrytelse være hensiktsmessig. Hvis kravet er lite, debitor er insolvent, eller forholdet til debitor er viktigere enn kravet i seg selv, kan det være bedre å la kravet gå til foreldelse.
Collectia kan bistå med å vurdere fordeler og ulemper i din spesifikke situasjon.