Foreldelse
Mange bedrifter og næringsdrivende er ikke klar over at deres økonomiske krav mot kunder, som for eksempel fakturakrav eller andre betalingskrav, kan foreldes.
Foreldelse er en juridisk betegnelse som betyr at et krav eller en fordring etter en viss tid ikke lenger kan gjøres gjeldende. Hvis for eksempel et fakturakrav blir foreldet, kan man ikke lenger kreve beløpet. Er kravet foreldet, kan det heller ikke sendes til inkasso, verken hos et inkassoselskap eller en inkassoadvokat.
Foreldelse av fordringer, inkludert gjeld og fakturaer, er regulert i foreldelsesloven.
Foreldelsesloven
De fleste fordringer foreldes etter 3 år – eller 10 år, avhengig av typen gjeld.
Merk at det finnes spesielle regler for foreldelse av bøtestraffer, erstatning og lignende. I denne teksten fokuserer vi på det vi oftest får spørsmål om: foreldelse av fakturaer og gjeld mellom bedrifter og kunder.
Hvilke krav foreldes etter 3 år?
De aller fleste fordringer og pengekrav mellom to bedrifter, eller mellom en bedrift og en privatperson, er såkalte enkle fordringer. Et eksempel på en enkel fordring er en ubetalt faktura.
Fakturakrav foreldes etter 3 år, med mindre du som kreditor, eller ditt inkassoselskap, aktivt avbryter foreldelsen.
Hvilke krav foreldes etter 10 år?
Som hovedregel foreldes alle andre krav enn enkle fordringer etter 10 år. Dette gjelder typisk krav som er skriftlig anerkjent, hvor debitor har signert og dermed bekreftet at de skylder et bestemt beløp.
Eksempler på slike krav kan være banklån, gjeldsbrev eller en skriftlig erklæring om gjeld, hvor debitor har signert.
Andre typer gjeld som har en foreldelsesfrist på 10 år kan inkludere dommer, frivillige forlik, betalingspålegg fra retten og lignende.
Kan en foreldelse forlenges?
En forlengelse av foreldelsesfristen kalles juridisk sett for «avbrudd av foreldelse». Avbrudd av foreldelse kan skje for både krav med 3 og 10 års foreldelsesfrister.
En kreditor kan ikke avbryte foreldelsen ved kun å minne debitor om det utestående beløpet. Men kreditor kan for eksempel be debitor skriftlig eller muntlig anerkjenne kravet. Dette kan gjøres ved at kreditor ber debitor signere en erklæring som bekrefter at de skylder et bestemt beløp, som for eksempel et fakturakrav.
Foreldelsen kan også avbrytes ved å oppnå en dom eller et betalingspålegg fra retten.
Som kreditor kan du selv sørge for å avbryte foreldelsen, eller du kan få hjelp fra ditt inkassoselskap eller en advokat. Ønsker du å avbryte foreldelsen, er det viktig at du aktivt gjør noe med saken.
De fleste inkassosaker som håndteres av en advokat eller et inkassoselskap, vil ofte automatisk bli forsøkt avbrutt. Det kan være lurt å ta en prat med ditt inkassoselskap om hva deres prosedyrer er for dine inkassosaker.
Når starter foreldelsen?
Vi anbefaler generelt at du begynner å telle foreldelsesfristen fra betalingsfristen på en faktura, dersom denne er utstedt i direkte forbindelse med levering av varer. Hvis en faktura for eksempel skulle vært betalt 1. januar, vil den dermed foreldes 1. januar, 3 år senere.
Foreldelsesloven sier at «foreldelsesfristen regnes fra det tidligste tidspunktet hvor kreditor kunne kreve oppfyllelse av kravet.»
Dette betyr i praksis at hvis en debitor får levert en vare, og kreditor fakturerer lenge etter at varen er levert, kan foreldelsesfristen i noen tilfeller anses å ha startet nærmere tidspunktet hvor det var forventet at fakturaen skulle blitt sendt – altså nærmere leveringstidspunktet.
I praksis er det vår vurdering at fakturaen ofte danner grunnlaget for foreldelsesfristen. Vi anbefaler at du som kreditor påbegynner prosessen med å avbryte foreldelsen i god tid – for eksempel 6 måneder før foreldelse.
Er det alltid en god idé å avbryte foreldelsen?
Som hovedregel er det alltid en god idé å ha en lengre foreldelsesfrist i stedet for en kortere.
Erfaring viser at en debitors økonomiske situasjon ofte bedres over tid. Det er derfor større sjanse for at en debitors økonomiske situasjon blir bedre i løpet av 10 år enn i løpet av 3 år.
Derfor bør man som utgangspunkt alltid strebe etter å få en debitors skriftlige anerkjennelse av gjelden.
Vi anbefaler imidlertid at du rådfører deg med ditt inkassoselskap eller advokat om forlengelse av en konkret sak – noen saker kan ha en så lav hovedstol at det kanskje ikke lønner seg. Andre debitorer kan ha så dårlig økonomi at kravet anses som tapt.
Du kan lese mer om foreldelses av krav her.