Skip to main content
God inkassoskikk

God inkassoskikk

God inkassoskikk er det offentliges krav til inkassoselskaper om å opptre ordentlig i forbindelse med inkassoprosessen. Det refereres til et sett med standarder og prinsipper som skal sikre at inkassoprosesser gjennomføres på en rettferdig, lovlig, og etisk forsvarlig måte.

Hva innebærer god inkassoskikk?

Formålet med god inkassoskikk er å sikre en rettferdig behandling av debitorer ved å unngå å utsette dem for urimelig press, skade eller ulempe i forsøket på å få dem til å betale gjelden sin.

I Norge er retningslinjene for god inkassoskikk i stor grad regulert av inkassoloven og forskrift om god inkassoskikk. God inkassoskikk inneholder ikke nødvendigvis en detaljert liste med regler eller krav i inkassoloven, men består heller av uskrevne regler og standarder for hvordan en virksomhet kan og bør utføre inkassovirksomhet. 

På mange måter ligner det normene for god forretningsskikk i advokatbransjen.

Regler og krav for god inkassoskikk

Kravene til god inkassoskikk er regulert i inkassoloven § 8, og er relativt åpen for tolkning. Derfor er det viktig at det nøye vurderes hvilke tiltak som er i samsvar med loven.

Inkassoloven § 8 fastslår at inkasso skal utføres i samsvar med god inkassoskikk, og at det ikke skal brukes metoder som «utsetter noen for urimelig press, skade eller ulempe». Med andre ord er det et bredt tema, og det er opp til inkassoselskapet å tolke hva som er god oppførsel. Eksempelvis vil det ikke være god inkassoskikk å gi debitor uriktige opplysninger om konsekvensene ved å ikke betale. 

Eksempler på brudd på god inkassoskikk

Selv om inkassoloven § 8 ikke spesifikt definerer hva som er god og dårlig inkassoskikk, er det bred enighet om at god inkassoskikk for eksempel ikke inkluderer:

  • Truende oppførsel overfor skyldneren
  • Trusler om rettslige skritt uten grunnlag eller plan
  • Trusler om politianmeldelse
  • Feilinformasjon til skyldneren
  • Innblanding av familiemedlemmer og venner i skyldnerens gjeld
  • Sjikanerende oppførsel

Konsekvensene ved brudd på god inkassoskikk er at bedriften som driver egeninkasso eller inkassoselskapet dømmes av Kredittilsynet eller Finansklagenemnda for brudd på god inkassoskikk. Videre kan brudd på god inkassoskikk resultere i at hele eller deler av omkostningene faller bort. 

Klage på manglende god inkassoskikk

Ved klage på manglende god inkassoskikk kan man kontakte Finanstilsynet. De har ansvar for tilsyn med inkassovirksomheter i Norge. Man kan også kontakte Forbrukerrådet for veiledning og støtte i klagesaker mot inkassoselskaper. 


Gratis materiale


Påmeld deg nyhetsbrevet


Seneste indlæg