Purrebrev
Hvad er et purrebrev? Et purrebrev, ofte kalt en purring eller betalingspåminnelse, er en skriftlig påminnelse til en kunde om et utestående økonomisk krav – som oftest en ubetalt faktura. Selv om det ikke er et juridisk krav å sende et purrebrev før man går videre med inkasso, er det et krav om å sende et inkassovarsel.
Et purrebrev kan være utformet som en vennlig påminnelse om manglende betaling, et kontoutdrag, eller en formell skrivelse der det pålegges purregebyr og eventuelt et kompensasjonsgebyr.
Hvilke krav og regler gjelder for et purrebrev?
Det finnes ingen strenge juridiske krav til hvordan et purrebrev skal utformes, og du kan sende så mange purrebrev du ønsker til debitor. Ønsker du imidlertid å pålegge purregebyr, må visse krav overholdes for at gebyrene skal være lovlige.
Loven gir deg rett til å kreve inntil to purregebyr, i henhold til inkassoforskriften § 1-3. Du kan da enten sende to purringer med purregebyr eller en purring og et inkassovarsel hvor begge har purregebyr.
For å kunne pålegge purregebyr må det ha gått minst 14 dager etter forfall på faktura.
Gratis mal for purrebrev
Hvis du ønsker å sende purrebrev selv, er det viktig at brevene utformes korrekt. Vi anbefaler derfor å bruke vår purrebrev-mal, som sikrer at betalingspåminnelsen er juridisk gyldig, også om saken går videre til inkasso.
Gebyrer du kan pålegge
Som kreditor har du mulighet til å pålegge purregebyrer for å dekke kostnadene knyttet til utsendelse av purrebrev. Det vanligste gebyret er et purregebyr, og kravene til dette er relativt enkle, men må overholdes for å være juridisk gyldige.
I tillegg kan du som bedrift pålegge dine bedriftskunder et kompensasjonsgebyr på maksimalt 470 NOK. Dette gebyret kan bare pålegges bedriftskunder, og kun én gang per sak, enten sammen med eller separat fra andre purregebyrer.
Når bør jeg sende purrebrev?
Det er opp til deg som kreditor å avgjøre når du vil sende et purrebrev for manglende betaling. Det er ingen krav om å sende et purrebrev før du for eksempel går videre med inkasso, i motsetning til inkassovarsel, som er påkrevd.
De fleste bedrifter har gode rutiner for utsendelse av purrebrev: når de sendes, hvor ofte de sendes, og hvor mange som sendes. Vi anbefaler å ha en fast rutine, som å sende en vennlig påminnelse 3-4 dager etter forfall på faktura.
Jo raskere du er med å sende purrebrev, desto mer effektivt vil det virke, og desto raskere kan du starte en inkassoprosess dersom purrebrevene ikke gir ønsket effekt.
Les også: Effektiv purreprosess – slik får du kunden til å betale
Ditt inkassoselskap kan sende dine purrebrev
Ønsker du ikke selv å sende purrebrev, kan du be ditt inkassoselskap om å gjøre det for deg. Dette kalles ofte purreservice, og er en tjeneste som automatiserer utsendelsen av purrebrev.
De fleste purreservicer har en automatisk overgang til inkasso hvis de fastlagte purrebrev ikke betales.
Ta kontakt med ditt inkassoselskap for å diskutere mulighetene.