Skip to main content
Purregebyr - Inkasso Ordbok

Purregebyr

Purregebyr er et gebyr som du som kreditor kan pålegge en purring når en faktura ikke er betalt. I denne artikkelen kan du lese om alt du bør vite om gebyret.

Hva er et purregebyr?

Et purregebyr er et gebyr som du som kreditor kan pålegge dine purringer overfor debitor. Purregebyret kan sees som en kompensasjon for den manglende betalingen og de medfølgende kostnadene du som kreditor har ved å måtte purre på betalingen. Det er viktig å merke seg at purregebyret ikke direkte tilsvarer et eventuelt tap på grunn av den manglende betalingen, men bare er en kompensasjon – og skal ikke forveksles med kompensasjonsgebyret (EU-gebyr).

Regler for purregebyr

I Norge er purregebyr regulert av forsinkelsesrenteloven og inkassoloven. Per. 2023 er det maksimale purregebyret i Norge på kr. 35 per purring.

Etter forfall på faktura er det opp til deg som kreditor hvor lenge du ønsker å vente med å purre på innbetalingen og hvor mange ganger du vil purre før det eventuelt sendes inkassovarsel. Før det kan kreves et purregebyr må det ha gått minst 14 dager siden betalingsfristen på fakturaen. Du kan likevel sende purring før disse 14 dagene er gått, men da uten purregebyr. Ifølge inkassoloven du ikke sende ut purring i det hele tatt – det er mulig å gå rett på inkassovarsel når det er 14 dager siden forfallsdatoen på fakturaen. 

Overholder ikke bedriften din loven om purregebyrer – tidsfrister og størrelsen på gebyrene – er ikke kunden forpliktet til å betale de pålagte purregebyrene. 

Se eksempel på en purring her – som du også kan laste ned helt gratis

Hvor ofte kan jeg sende purringer?

I seg selv er det ingen begrensning i når eller hvor ofte man kan sende purringer uten purregebyr. Det er først når man samtidig krever et gebyr at det legges begrensninger på hvor tidlig man kan purre, hvilken betalingsfrist som må gis og hvor mange ganger man kan kreve gebyr.

Som kreditor har du rett til å kreve et purregebyr på kr. 35,- per purring, i henhold til inkassoforskriften § 1-2. Du kan kreve gebyret for inntil to purringer, eller én purring og et inkassovarsel. For å kunne kreve gebyret må første purring sendes tidligst 14 dager etter at betalingsfristen på fakturaen har utløpt. Videre kan neste purring eller inkassovarsel først sendes etter at betalingsfristen på 14 dager i den første purringen er utløpt. Den andre purringen og/eller inkassovarselet må også ha en betalingsfrist på minst 14 dager.

Konsekvensen ved å sende et inkassovarsel som ikke er i henhold til lovgivningen vil føre til at kravet ikke kan sendes til inkasso. Da vil du måtte sende et nytt inkassovarsel, som igjen fører til forlenget inndrivelsesprosess. Dersom det avdekkes sent i inkassoprosessen at inkassovarselet ikke oppfyller kravene kan det føre til økonomiske tap av påløpte omkostninger og hele prosessen må startes på nytt.

Collectia kan bistå med å kvalitetssjekke at ditt inkassovarsel er gyldig utformet. 

Purregebyr er kun en mulighet – ikke et krav

Mange tror feilaktig at man må pålegge gebyrer ved utsendelse av purringer, men det er ikke tilfelle. Forsinkelsesrenteloven gir deg som kreditor muligheten, men ikke plikten til å kreve et purregebyr. Dersom du velger å sende purringer uten å legge til ekstra kostnader, omtales dette ofte som en vennlig påminnelse i dagligtalen – men det fungerer på samme måte som en purring med gebyr.

Om du ønsker å tillegge gebyrer på utsendte purringer eller ikke, er helt opp til deg som bedrift. 

Innsigelse fra debitor

Hvis du mottar en innsigelse fra debitor som svar på purringene dine, må denne innsigelsen behandles før purreprosessen kan fortsette. Innsigelsen betyr ikke at debitor kan frasi seg kravet, men som kreditor er det nødvendig å behandle innsigelsen før prosessen fortsetter.

For eksempel, hvis du som kreditor har sendt den første purringen og debitor har gjort innsigelse, må denne innsigelsen besvares før du kan sende en ny purring.

I noen tilfeller vil debitor fastholde sin innsigelse selv om du har behandlet den. Dette betyr at purreprosessen bør avsluttes og kravet kan da sendes til Collectia som omtvistet og vi bistår med å sende saken direkte til Forliksrådet. 

Hva anbefaler Collectia?

Vår klare anbefaling er at bedriften din fastsetter en tydelig struktur for purreprosessen. Det betyr at dere på forhånd bør bestemme hvilke purringer som skal sendes, når de skal sendes, og hvilke gebyrer som skal pålegges. Det er viktig å være konsekvent og overholde den interne purreprosedyren.

Som bedrift bør dere avklare følgende:

  • Hvor raskt etter forfallsdatoen sendes den første purringen?
  • Hvor ofte følges utestående opp?
  • Skal alle kunder ha samme purreprosedyre?

Collectia kan bistå med å sikre purreprosessen, som i siste instans kan bidra til bedre likviditet og flyt for bedriften. 

Kompensasjonsgebyr (EU-gebyr)

I 2013 fikk norske og europeiske bedrifter muligheten til å pålegge et kompensasjonsgebyr i forbindelse med purringer. Dette gebyret kan benyttes mot bedriftskunder som et alternativ til purregebyr og inkassosalær. Kompensasjonsgebyret kan bare kreves av bedriftskunder, og dere kan selv bestemme størrelsen på gebyret, når det skal kreves inn, og om dere vil kreve flere gebyrer. Det er imidlertid en begrensning: den totale summen av gebyrene må ikke overstige 40 euro. 


Gratis materiale


Påmeld deg nyhetsbrevet


Seneste indlæg