Skip to main content
Utestående

Utestående

Et utestående kan oppstå på flere måter, men det skjer ofte i forbindelse med ubetalte fakturaer, hvor en debitor ikke har betalt en kreditors faktura for en levert vare eller tjeneste.

Et utestående kan også oppstå når en låntaker ikke oppfyller sine forpliktelser overfor en långiver, for eksempel en bank eller en privatperson.

I denne artikkelen kan du lese mer om utestående mellom bedrifter og kunder, hvordan et utestående kan inndrives, og hvilke forhold du bør være oppmerksom på, for eksempel at utestående kan foreldes.

Hva er et utestående?

Et økonomisk utestående er et mellomværende mellom en debitor og en kreditor – eller mellom en långiver og en låntaker.

Et utestående oppstår når en person eller bedrift ikke overholder sine forpliktelser, for eksempel betaling av en faktura eller avdrag på et lån.

Utestående kan oppstå både mellom privatpersoner og bedrifter, og på tvers av disse.

Inndrivelse av utestående

Hvis en kreditor ønsker å inndrive et utestående, finnes det heldigvis flere gode muligheter for dette.

Hvis det utestående beløpet stammer fra en ubetalt faktura, anbefaler vi alltid en purreprosess, som eventuelt følges opp av inkasso, enten som egeninkasso eller ved hjelp fra et inkassoselskap.

Du bør starte med å sende en betalingspåminnelse, for eksempel et purrebrev, hvor det kan legges til et purregebyr.

Det er ingen begrensning på hvor ofte du kan sende purringer uten purregebyr. Det er først når man samtidig krever et gebyr at det legges begrensninger på hvor tidligere man kan purre, hvilken betalingsfrist som må gis og hvor mange ganger man kan kreve gebyr. 

Les mer om purregebyr her.

Inkassoprosessen starter alltid med et inkassovarsel. Det kan enten være kreditor selv eller inkassoselskapet som sender dette.

Hvem kan hjelpe med et utestående?

I Norge er det kreditor selv, et inkassoselskap, en advokat eller namsmannen som kan hjelpe med innkreving av et utestående.

For å kunne drive inkasso i Norge må man være et autorisert inkassoselskap.

Et utestående kan håndteres enten ved hjelp av utenrettslig inkasso (advokat eller inkassoselskap) eller rettslig inkasso, som innebærer bistand fra namsmannen.

Hvordan behandles et økonomisk utestående?

Det kan være mange årsaker til at et utestående oppstår. Ofte er et utestående enkelt å håndtere, men det kan også være et bevisst valg fra debitors side, hvis debitor for eksempel ikke har midler til å betale eller av en eller annen grunn ikke ønsker å betale.

Et utestående behandles regnskapsmessig som en eiendel og dermed som en del av selskapets balanse. I selskapets regnskap oppføres et økonomisk utestående ofte som «kundefordringer».

Hvis det økonomiske utestående er utilsiktet fra kreditors side, og det ikke foreligger noen avtale om det utestående forholdet, vil det ofte være behov for både en purreprosess og inkassoprosess for å inndrive utestående. 

Foreldelse av utestående

Mange er ikke klar over at et utestående kan foreldes.

De fleste enkle utestående, som for eksempel ubetalte fakturaer, foreldes etter 3 år. Andre typer krav, som gjeldsbrev, skyldnerklæringer eller annen type underskrevet og anerkjent gjeld, har normalt en foreldelsesfrist på 10 år. Et gjeldsbrev brukes ofte ved opptak av lån for å dokumentere lånevilkårene. Dokumentet kan være svært nyttig hvis lånet senere må inndrives, da det gir kreditor en tydelig dokumentasjon på sakens forhold.

Uansett om det er snakk om 3 eller 10 års foreldelse, betyr det at når de 3 eller 10 årene har gått, har kreditor ikke lenger krav på det utestående, og kan ikke lenger kreve pengene.

Begge foreldelsesfrister kan avbrytes. Avbrytelse av foreldelse er mulig med hjelp fra namsmannen.

Hjelp med et utestående

Det finnes flere måter å forsøke å få et utestående inndrevet på.

Et av verktøyene som kan bistå med å løse et økonomisk mellomværende mellom to parter, er inkasso. Inkasso kan enten utføres som egeninkasso, hvor bedriften selv står for hele eller deler av inkassoprosessen, eller det kan utføres av et inkassoselskap eller en advokat.

I Norge må man som nevnt være autorisert inkassoselskap eller advokat for å kunne bistå andre med inkasso.


Gratis materiale


Påmeld deg nyhetsbrevet


Seneste indlæg