Betalingsvillighet
Begrepet «betalingsvillighet» refererer til en forbrukers eller skyldners vilje til å betale for et bestemt produkt eller en tjeneste.
Når det gjelder inkasso, spiller to grunnleggende faktorer inn: skyldnerens betalingsvillighet og betalingsevne. Disse begrepene er uavhengige av hverandre, men begge må være til stede for at en inkassosak skal lykkes og kreditor kan få pengene sine.
Mens betalingsevnen handler om skyldnerens økonomiske mulighet til å betale, refererer betalingsvilligheten til skyldnerens vilje til å betale.
Teoretisk sett er betalingsvilligheten uavhengig av om skyldneren har penger, men i praksis henger de to ofte sammen.
Hva påvirker betalingsvilligheten?
Som inkassoselskap opplever vi av og til at en skyldner mangler viljen til å betale sin utestående gjeld. Dette kan skje hvis skyldneren føler seg dårlig behandlet av kreditor, mener at kreditor ikke har overholdt sine forpliktelser, eller av andre prinsipielle årsaker.
Skyldneren kan dermed ha midler til å betale (betalingsevne), men mangler viljen til å gjøre det.
Innsigelse
Hvis skyldneren har en spesifikk grunn til ikke å betale og har klaget på fakturaen, kalles dette en innsigelse.
En innsigelse kan påvirke skyldnerens betalingsvillighet.
Hvis innsigelsen kan avvises på bakgrunn av klare og åpenbare årsaker, kan inkassoprosessen fortsette. Men hvis innsigelsen har substans, kan saken ikke behandles som en inkassosak.
I slike tilfeller kan det være nødvendig å sende inn en stevning og forberede en rettssak.
Les også: Innsigelse i forbindelse med inkasso
Unngå kunder med manglende betalingsvillighet
Det kan være vanskelig å unngå prinsipielle kunder som ikke ønsker å betale, men det finnes måter å redusere risikoen på.
En effektiv metode for å minimere antall kunder med manglende betalingsvillighet er å sørge for en godt dokumentert arbeidsbeskrivelse – både for det som er levert, og for det kunden ønsket.
Ved å ha dokumentasjon på det utførte arbeidet og kundens forventninger i forkant, står du sterkere i en eventuell argumentasjon og/eller rettssak mot kunden.