Skip to main content

Hva er kunstig intelligens?

Digitaliseringen og utviklingen av lynraske datamaskiner har de siste ti årene bidratt til og banet vei for kunstig intelligens (AI). Men hva er det egentlig?

AI er et område innen datavitenskap som jobber med å utvikle intelligente maskiner og programvare som tenker og reagerer som mennesker. Stemmegjenkjenning, læring, perspektiv, planlegging og problemløsning er noen av områdene man søker å etterligne.

Man skiller mellom to forskjellige typer av AI: sterk og svak. Svak AI håndterer systemer som kan levere begrensede menneskelige handlinger. Et eksempel på dette er Amazons stemmeprogramvare, Alexa, som kan endre nummeret på Spotify eller justere lyset i rommet ditt. Sterk AI er derimot systemer som faktisk tenker og ikke bare simulerer menneskelig intelligens. Så langt er sterk AI bare en hypotese, fordi den ikke er oppfunnet ennå og man vet ikke om den noensinne vil bli virkelighet.

Collectia vs. tradisjonelle inkassofirmaer

Tradisjonelle inkassofirmaer følger ofte en statisk og forhåndsbestemt prosess som de tror fungerer best. Denne metoden tar ikke hensyn til typen skyldner eller sakens omstendigheter, noe som resulterer i lange og ineffektive inndrivelsesprosesser som ofte fører til dårligere inndrivelse. Men hos Collectia gjør vi ting annerledes.

I videoen kan du lære mer om hvordan kunstig intelligens og dynamiske inndrivelsesprosesser gjør det mulig for oss å treffe riktige beslutninger på riktig tidspunkt i inndrivelsesprosessen.

Inkasso som treffer målet – hver gang!

Interessen vokser!

Du merker kanskje ikke det, men AI brukes allerede kommersielt i dag og sannsynligvis i større grad enn du tror. Teknologien brukes blant annet innenfor en rekke områder som bildegjenkjenning, legemiddelutvikling, søkemotorer, netthandel, selvkjørende biler og mer. Kunstig intelligens hjelper også med å forbedre kundeopplevelsen på flere av de online-plattformene du bruker daglig. Hvis du for eksempel er en bruker av musikkstreamingtjenesten Spotify, kan du ha opplevd å få foreslått nye sanger som passer din musikksmak.

Apples programvare for talegjenkjenning, SIRI, er også et eksempel på AI-teknologi som brukes av mange mennesker over hele verden. SIRI lar deg stille spørsmål og gjøre forskjellige ting som å sende meldinger, løse matematikk, ringe telefonnummer osv. Så vi utnytter allerede teknologien, enten vi tenker på det eller ikke.

AI-teknologien er omfattende, og utsiktene er enorme. AI er antakelig en av teknologiene som vil påvirke forretninger og vårt daglige liv mest i fremtiden. Både svenske og internasjonale selskaper har lagt merke til de mange applikasjonsmulighetene som i større grad fokuserer på kunstig intelligens, maskinlæring og arbeid med big data. Collectia er ingen unntak i denne sammenhengen, siden vi tror at teknologi kan være til fordel for våre kunder og deres kunder innenfor mange områder.

Møt vår dataekspert, Cai

Vi vil presentere vår kollega Cai (Collectia Artificial Intelligence) for deg – han elsker data og elsker å lære nye ting. Cais rolle i Collectia er å analysere og behandle data og kunnskap som vi samler inn om markedet i vårt IT-system.

Cai analyserer store mengder data, og han gjør det lynraskt. Basert på de innhentede opplysningene er det mulig for Cai å bestemme hvordan vi skal sette sammen den mest optimale inndrivelsesprosessen og samtidig velge den kommunikasjonsformen som den enkelte skyldneren foretrekker. Noen foretrekker å få formelle brev, mens andre er større tilhengere av å kommunisere med oss ​​digitalt. Vi ser for eksempel at spesielt unge individer velger tekstmeldinger som inneholder betalingslenker som gjør det enkelt og raskt å betale av sin gjeld.

Ved å kombinere Cais kunnskap, vårt inkassosystem, de nyeste digitale betalingsløsningene og vår brukervennlige selvbetjeningsløsning for dine kunder, har vi økt suksessgraden og effektiviteten til et nivå som tradisjonelle inkassobyråer ikke ser.

Fordelen for deg som kunde er at vi kan hente inn dine utestående fordringer raskere, bedre og mer profesjonelt når vi kommuniserer med din kunde via kommunikasjonsformer som din kunde foretrekker. I tillegg kan Cai gi anbefalinger i forbindelse med en eventuell juridisk prosess. Her kan Cai gi sitt bud på resultatet av en rettssak, slik at vi sammen kan ta de riktige beslutningene for deg i den videre inndrivelsesprosessen.

AI og maskinlæring er ikke bare noe vi snakker om på Collectia. Det er faktisk noe vi jobber med daglig. Cai blir smartere for hver dag som går, og det gjør vi også – til fordel for både våre kunder og skyldnere.

CAI - Collectia Artificial Intelligence - Kunstig Intelligens Inkasso 2023

Vil inkassobransjen bli drevet av AI i fremtiden?

Arbeidet med kunstig intelligens innen bransjer er en kontinuerlig prosess som over tid vil resultere i skapelsen av stadig mer avanserte IT-løsninger. Inkassobransjen er intet unntak. Her søker inkassofirmaer teknologi som kan gi bedre kundeopplevelser, effektivisere kundereisen og forbedre inkassoprosessen med hensyn til den enkelte skyldner.

Tidligere fokuserte flere firmaer i bransjen på å optimalisere kravhåndteringsprosessen ved å analysere big data og implementere mester/utfordrer-programmer for å identifisere de mest effektive tilbakevinningsprosessene basert på skyldner og saksype.

Nå har fokus flyttet seg til utvikling og bruk av teknologien bak chatbots, inkludert virtuelle agenter, for å effektivisere saksbehandlingen i tilbakevinningsprosessen og for å automatisere kommunikasjonsflyten.

Virtuel Inkassoagent

Virtuell kravhåndtering

En av de nyere oppfinnelsene i AI-universet er virtuelle inkassobyråer (kombinasjon av AI og chatbots), som kan kommunisere med skyldnere og utføre sakerelaterte oppgaver.

Eksempler på oppgaver som utføres av virtuelle inkassobyråer:

  • Oppretting av avdragsplan
  • Oppretting av utsettelse av betaling
  • Presentasjon av sakinformasjon
  • Svar på generelle spørsmål

For øyeblikket er virtuelle inkassobyråer bare på ide-nivå, men det er langt fra usannsynlig at vi vil oppleve og se dem i nær fremtid. Collectia og flere andre finansielle firmaer ser allerede på muligheten til å realisere dette som et supplement til vår fysiske kundeservice.

Er virtuelle inkassobyråer fremtiden?

Vi tror at neste steg i arbeidet med kunstig intelligens innen inkassobransjen er virtuelle agenter som kan fungere som gjeldsrådgivere og forhandle om tilbakebetaling uavhengig. Fremtidens virtuelle agent vil være en videreutvikling av eksisterende chatbots som finnes i apper og på nettsteder i dag. Den vil kunne simulere menneskelige følelser og egenskaper, og spille en viktig rolle i tilbakebetalingsprosessen for inkassoselskaper.

Chatbots, inkludert virtuelle agenter, spiller en rolle i den generelle automatiseringen av callcentre og utgående avdelinger hos inkassoselskaper, da de kan kombinere maskinlæring med ekspertise basert på erfaringer fra virkelige inkassobyråer. Chatbots’ tilegnelse av visse funksjoner i tilbakevinningsprosessen kan potensielt føre til følgende fordeler:

  • Gjeldskyldnere får 24/7 tilgang til en støttefunksjon som kan svare på spørsmål og hjelpe brukeren videre i prosessen.
  • Gjeldskyldnere kan definere foretrukne kommunikasjonskanaler via den virtuelle agenten tidlig i tilbakevinningsprosessen. Informasjonen vil deretter inkluderes i den dynamiske tilbakevinningsprosessen for å forbedre muligheten for tilbakebetaling.
  • Gjeldskyldnere kan snakke om sine gjeldsproblemer i et tryggere miljø, da de ikke snakker med en ekte person (vår erfaring viser at flere gjeldskyldnere føler seg ubekvemme med å snakke om gjelden sin).
  • Inkassobyrået kan automatisk få informasjon om gjeldskyldnerens atferd og forholdene i saken basert på indikatorer som er registrert i intervjuet. Det betyr at du kan identifisere og igangsette situasjonsspesifikke aktiviteter, for eksempel å foreslå en samtale med en ekte gjeldsrådgiver.
  • Den virtuelle agenten kan identifisere situasjoner der menneskelig interaksjon er nødvendig. Agenten kan deretter presentere kontaktinformasjon til selskapets supportcenter.

Vi tror at chatbots og virtuelle agenter vil representere uunnværlige verktøy i tilbakebetalingsprosessen for å kombinere digitale og tradisjonelle kommunikasjonskanaler. Samtidig sees teknologien som en unik måte å utnytte kunstig intelligens for å konsentrere menneskelige ressurser i spesifikke aktiviteter innen prosessen for å øke den totale suksessraten og tilbakebetalingsmulighetene.