Skip to main content
Revisors anbefalinger - Veien til bedre økonomistyring - Collectia Inkasso
Sebastian S. •
18/04/2024

Revisors anbefalinger: Veien til bedre økonomistyring

Hvert år opplever i underkant av 5000 norske bedrifter å gå konkurs, og i de fleste tilfeller ligger årsaken i ett overordnet problem: mangel på likviditet.

Det er flere årsaker til likviditetsmangel. Dessverre observerer vi altfor ofte at problemet stammer fra dårlig eller fraværende økonomistyring. Flere bedrifter unnlater å fakturere for utført arbeid og mislykkes i å følge opp ubetalte fakturaer.

Uansett årsak til likviditetsmangel, bør din bedrift gjøre alt for å unngå at økonomiske utfordringer skyldes dårlig eller manglende økonomistyring. 

Hos Collectia har vi rådført oss med vår revisor og finansielle rådgiver for å få de beste tipsene til å forbedre den daglige økonomistyringen.

Prioriter fakturering

Det kan virke åpenbart, men mange undervurderer viktigheten av å fakturere for sine tjenester – og å sende ut fakturaene rettidig og med korrekt beløp. For selvstendig næringsdrivende finnes det ofte mange andre oppgaver som krever oppmerksomhet, og faktureringen kan bli utsatt til helgen… 

Vi anbefaler at du umiddelbart etter arbeidet er fullført, beregner hva fakturaen skal inneholde og fakturerer med en gang. 

Jo lengre tid det tar før du sender fakturaen, desto lengre tid vil det ta før du mottar betalingen.

Fakturering – Slik lager du en effektiv faktura

Følg opp ubetalte fakturaer

Bare tanken på oppfølging kan virke trettende for mange gründere. Å følge opp ubetalte fakturaer kan være både kjedelig og utfordrende, spesielt hvis kunden ikke betaler i tide. 

Hvis du, som mange andre, misliker å sjekke om betalinger har blitt gjennomført eller å måtte sende purringer, inkassovarsler eller kontakte debitor, så fortvil ikke. 

Det finnes heldigvis mange gode løsninger, som for eksempel Collectia, som i tillegg til inkassotjenester, tilbyr purretjenester; hvis en betaling uteblir. Om kunden ikke reagerer på purringene, kan Collectia også automatisk bistå med inkassoprosessen.

Implementer prosedyrer – og følg dem

Få selvstendig næringsdrivende har etablerte prosedyrer for sitt regnskap, oppfølging av debitorer og inkasso – og det er synd! 

Uten fastsatte prosedyrer for fakturaoppfølging, inkludert purrerutiner, kan ting ofte gå galt. 

Vi anbefaler at du etablerer faste prosedyrer for hva som skal skje når en kundes betaling uteblir. Skal du ringe? Sende en e-post? En purring? Eller starte med et inkassovarsel? Det finnes ingen universelt riktige eller gale prosedyrer; det avhenger av din bedrift. 

Det essensielle er at du etablerer en prosedyre for deg selv og din økonomiavdeling som du kan følge.

Forenkle hverdagen: Bruk et brukervennlig regnskapsprogram som kan vokse med bedriften din

Det finnes mange gode nettbaserte regnskapsprogrammer i Norge, som for eksempel Tripletex, PowerOffice, Fiken, Xledger, UniMicro, Visma eAccounting og 24SevenOffice. 

Velg et regnskapsprogram som er enkelt å bruke og som kan skalere med bedriften din – for eksempel ved å kunne integrere applikasjoner etter hvert som du trenger dem.

De fleste regnskapsprogrammer forenkler økonomistyringen betydelig for gründere, uten at det kreves dyptgående kjennskap til debet, kredit, saldoer eller resultatregnskap.

Mange regnskapsprogrammer og ERP-systemer tilbyr muligheten for å integrere applikasjoner, som gjør alt fra lønn, lagerstyring til inkasso enklere enn noensinne.

For eksempel kan du med Poweroffice med noen få klikk automatisk sende ut purringer, inkassovarsler – og sende dine kunder til inkasso gjennom Collectia. Dette er bare en av mange funksjoner som kan gjøre din hverdag og økonomistyring mye enklere.

Søk hjelp hvis finansforvaltning ikke interesserer deg

For mange gründere og selvstendig næringsdrivende er fakturering, økonomistyring, oppfølging, debitoroppfølging, og inkasso temaer som ikke vekker stor interesse – og derfor tar lite plass i hverdagen.

… og det kan ha store konsekvenser – og være risikabelt for bedriftens likviditet. 

Vår klare anbefaling er at du ansetter en regnskapsfører dersom du ikke allerede har denne funksjonen i selskapet. 

En dyktig regnskapsfører kan bistå med alle aspekter av god økonomistyring; og håndtere alt det du ikke er interessert i; utsending av fakturaer, oppfølging, inkasso – og mye mer.


Gratis materiell


Påmeld deg nyhetsbrevet


Nyeste innlegget